فردی است که آموزشهای متناسب با نوع کار در ارتفاع را حسب شرایط گذرانده و نسبت به اخذ گواهینامه مربوط از مراجع ذیصلاح آموزشی اقدام نموده و قادر به انجام کار بصورت ایمن میباشد.
حفاظت از سقوط:
مجموعه تدابیر و اقداماتی است که به منظور پیشگیری از سقوط یا کاهش عوارض و صدمات ناشی از آن انجام میشود.
روشهای ایمن انجام کار در ارتفاع:
الف ـ سامانه محدودکننده:
سامانهای است که از قرارگیری فرد در وضعیت سقوط جلوگیری میکند و به دو شکل عمومی نظیر.
نرده حفاظتی و فردی شامل نقطه اتصال، لنیارد و کمربند حمایل بند کامل بدن مورد استفاده قرار میگیرد.
ب ـ سامانه متوقف کننده:
سامانهای است که با استفاده از تجهیزات مناسب، در صورت انجام سقوط، با جذب انرژی ناشی از سقوط باعث کاهش شدت صدمات و جراحات وارده به عامل کار در ارتفاع کار میگردد.
که به دو شکل فردی شامل،کمربند حمایل بند کامل بدن، طناب ایمنی و نظایر آنها و عمومی مانند تور ایمنی مورد استفاده قرار میگیرد.
ج ـ دسترسی با طناب:
این روش شامل دو سامانه ایمن مجزا میباشد: یکی به عنوان طناب دسترسی و دیگری تحت عنوان طناب پشتیبان عمل مینماید که شامل.
کمربند حمایلبند کامل بدن همراه با وسایل دیگری برای صعود و فرود به جایگاه کار، و یا از آن و نیز موقعیت استقرار مناسب استفاده میشود.
فاصله ایمن:
حداقل فاصلهای است که برای جلوگیری از برخورد فرد هنگام سقوط با سطح مبنا مورد استفاده قرار میگیرد.
لنیارد:
طناب یا تسمهای است که به منظور ایجاد ارتباط بین عامل کار در ارتفاع با نقطه یا طناب تکیهگاه یا سازه ثابت با کمترین ایجاد مزاحمت مورد استفاده قرار میگیرد.
کمربند ایمنی:
وسیلهای است از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی با ترکیبات پلیمری که ناحیه کمر را میپوشاند.
حمایل بند کامل بدن (هارنس):
پوششی است از جنس الیاف با ترکیبات پلیمری و مقاوم که عموما از انتهای بالای ران تا روی سطح کتف را پوشانده و توسط قلابهایی که به روی آن متصل است، فرد را به سایر تجهیزات سامانههای کار در ارتفاع وصل میکند.
قلاب قفل شونده (کارابین):
ابزاری است حلقهای شکل که برای اتصال اجزاء سامانههای کار در ارتفاع به یکدیگر، مورد استفاده قرار میگیرد و به دو شکل پیچی یا قفل خودکار، ایمن میگردد.
شوکگیر:
ابزاری است که در روشهای ایمن انجام کار در ارتفاع، به منظور کاهش اثر نیروی ضربه حاصل از سقوط، مورد استفاده قرار میگیرد .
انواع طناب:
تکیهگاهی، عملیات، ایمنی، دینامیکی، نیمه استاتیک، پشتیبان
طناب تکیهگاهی:
طنابی است انعطافپذیر که از یک سمت به تکیهگاه ایمن متصل گردیده و به منظور حفاظت و محدودسازی فرد در برابر سقوط عمل میکند.
طناب عملیات:
طنابی از نوع تکیهگاهی است که برای حالت معلق، موقعیتگیری و محدودسازی فرد در عملیات صعود و فرود مورد استفاده قرار میگیرد.
طناب ایمنی:
طنابی از نوع تکیهگاهی است که در زمان سرخوردن عامل کار در ارتفاع، از دست دادن موقعیت اولیه وی عمل نموده و فرد را در حین سقوط متوقف مینماید.
طناب دینامیک:
طنابی است با خاصیت کشسانی که برای جذب شوک ناشی از سقوط و به حداقل رساندن نیروی برخورد مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع نردبان:
یک طرفه قابل حمل، دو طرفه، ثابت، ریلی، ثابت سقفی (پله مرغی)، کشویی، طنابی
داربست:
ساختاری است موقتی، که برای ایجاد یک یا چند جایگاه کار به منظور حفظ و نگهداری کارگران و مصالح در ارتفاع و فراهم نمودن دسترسی کارگران به تراز بالاتر.
مورد استفاده قرار میگیرد و به انواع ثابت، متحرک، دیوارکوب، معلق و نردبانی تقسیم میشود.
اجزاء داربست:
پایه، کفشک، تیر، دستک، اتصالات یا بستها، راه دسترسی، کف پوش سکو، پاخور، تیر میانی حفاظتی، تیر بالایی حفاظتی، بالشتک، صفحه پایه
بالشتک:
صفحهای است از جنس چوب، فلز و یا بتن که برای گسترش بار وارده از لوله پایه یا کفشک به زمین مورد استفاده قرار میگیرد .
راه دسترسی:
برای رسیدن ایمن عامل کار در ارتفاع کار به تراز مربوطه مورد استفاده قرار میگیرد.
مهار:
قطعهای است که بصورت مایل و افقی در ترازهای مختلف بر روی داربست نصب گردیده و به عنوان باربر عمل میکند.
بادبند:
قطعهای است که در طول، عرض یا ارتفاع (عمودی یا مورب) برای جلوگیری از حرکت جانبی در داربست نصب میگردد.
بالابر سیار:
ماشین سـیاری است که برای انتقـال افراد برای کـار در ارتفاع.
از داخل سکو (محفظهایمن) استفاده میشود با این دید که افراد میتوانند در یک موقعیت دسترسی خاص به داخل سکو سوار یا پیاده شوند و به دو گروه اصلی زیر تقسیم میشوند:
گروه الف:بالابر سـیاری که تصـویر عمودی مـرکز ثقـل بار همواره داخـل خط واژگونی است.
گروه ب:بالابر سیاری که تصویر عمودی مرکز ثقل بار ممکن است خارج از خط واژگونی باشد.
و براساس نوع حرکت به سه گروه زیر تقسیم میشوند:
نوع اول: بالابر سیاری که حرکت آن فقط در موقعیت ترافیکی مجاز میباشد .
نوع دوم: بالابر سیاری که در زمان بالا بودن سکو میتواند حرکت نماید و بالابر از مکانی بر روی شاسی کنترل میشود.
نوع سوم: بالابر سیاری که در زمان بالا بودن سکو میتواند حرکت نماید و بالابر از درون سکو کنترل میشود.
ضریب ایمنی:
نسبتی است که از تقسیم حداکثر نیروی وارده به سازه که میتواند سازه در برابر شکست یا تخریب مقاومت نموده به نیروی وارده ناشی در زمان بهرهبرداری که به همان عضو وارد میگردد. این ضریب هرگز نباید کمتر از 4/2 باشد.
( براساس استاندارد92ANSI A و 280 BSEN )